Waarom vinden we feedback geven vaak zo lastig?
In ons werk komen we regelmatig tegen dat mensen aangeven dat ze het lastig vinden om elkaar feedback te geven. Of ze vinden dat zij of anderen het te weinig doen. Er lijkt een verlangen te zijn om dit meer te doen, maar kennelijk zit er nogal wat ruis tussen droom en daad. Waarom blijft het toch zo lastig om elkaar feedback te geven?
Als we vragen wat mensen tegenhoudt, dan is het vaak de angst voor conflict, voor de reactie van de ander of de wens om aardig te zijn en het gezellig te willen houden. Als we vragen of mensen de spelregels van goede feedback kennen, dan is het antwoord vaak: “O ja, dat heb ik ooit gehad, maar ik dat vind ik zo kunstmatig”, of “ik weet het niet meer zo goed”.
Dus…..training van standaard spelregels, of het uitdelen van een boekje geeft kennelijk niet de oplossing. Maar wat dan wel?
We hebben ervaren dat de volgende tips kunnen helpen:
Feedback zien als een cadeautje
Feedback geven is lastig, waarom is dat eigenlijk? Allereerst denken we dat feedback de ander kan kwetsen (zeker bij verbeterfeedback), maar ook voelen we onszelf kwetsbaar bij het geven van feedback. Gedachten als ‘wie ben ik om dit te vinden’, ‘mag ik dit wel zeggen’, ‘vindt hij me straks nog wel ok’, ‘straks wordt hij boos’. Allemaal gedachten die ons remmen om feedback te geven. Het helpt enorm als je feedback kunt gaan ervaren als een cadeau. Een cadeau aan de ander én aan jezelf omdat je vaak verrast wordt door wat het ook jou oplevert.
Kun je die gedachten die je remmen om feedback te geven achter je laten? En vervangen door de cadeau-gedachte? “Ik wil de ander graag verder helpen door mijn waarneming te geven”, of “Ik wil toetsen of mijn oordeel terecht is en mijn aannames kloppen”. De ontvanger van de feedback maakt vervolgens zelf de keuze wat hij met dit cadeautje doet.
Op de pauze knop drukken voordat je feedback geeft
Voel je irritaties, merk je dat je direct in een oordeel schiet? Dan speelt er vaak ook iets bij jou, voel je een behoefte die niet vervuld wordt. Of je ziet datgene wat er gebeurt door een gekleurde bril.
Druk voordat je feedback geeft heel even op de pauzeknop en kijk wat zich in jezelf afspeelt. Doe je dit echt om de ander verder te helpen? Of ben je gefrustreerd, boos, bang en heb je behoefte om dit kwijt te raken? Wil je de ander graag veranderen, wil jij bepalen wat hij/zij moet gaan doen?
Allemaal situaties waarvan het de moeite waard is om even op de pauze knop te drukken. En vanuit jezelf te onderzoeken wat er speelt en wat jij kan doen om te voorkomen dat je gaat verwijten, beschuldigingen, oordelen of bepalen.
Feedback koppelen aan leerdoelen
Bij het geven en vragen van feedback helpt het om in te spelen op datgene wat de ontvanger wil leren of waar hij tegenaan loopt. Op die manier komt de feedback direct binnen, omdat hij aansluit bij iets waar de ontvanger in wil groeien.
In teams is het handig om uit te wisselen waar de teamleden in willen groeien. Om dit te vertalen naar concreet gedrag waar ze mee gaan oefenen. En om te vragen of ze daar feedback op willen ontvangen. Als je van je collega weet wat hij wil bereiken, welk gedrag hij wil laten zien, en waar hij feedback op wil ontvangen, dan is het effect van je feedback gegarandeerd. En zo voorkom je dat het geven van feedback een doel op zich wordt en blijft het een hulpmiddel.
En natuurlijk helpt het als je vooraf nadenkt wat je wil gaan zeggen en hoe je het gaat zeggen. De basisregels van feedback helpen hierbij. Als ze even weggezakt zijn, is een eenvoudige opfrisser heel handig. Klik naar ons filmpje over feedback en kijk ze nog eens na. En daarna.......gewoon die cadeautjes uit gaan delen!